Právě se nacházíte:

Jsou umělci a umělci

29. 05 2018

   www.inadhled.cz   Určitou částí našeho obyvatelstva hýbe brněnské představení, které se tentokráte stalo součástí divadelního festivalu v Brně a proběhlo v místním divadle Husa na provázku. Hra režírovaná bosenským režisérem se údajně zabývá současnou problematikou, tedy i migrací a rozdíly mezi různými náboženstvími. Bylo by nošením dříví do lesa, kdybychom opakovali zásadní epizody z této hry, lidi a jejich emoce rozvášnily především dvě, tedy znásilnění muslimky samotným Ježíšem a česká vlajka vytahovaná z dámského přirození. Zcela záměrně jsme nyní nechaly reagovat všechna ostatní média před námi, to proto, abychom si udrželi jistý nadhled i přesto, že jsme na ni upozorňovali dávno před tím, než se stala celostátně omílanou.

  Umělecké ztvárnění událostí je prostředkem, který se v kulturním prostředí používá naprosto běžně. Existují různé způsoby, jak diváky, posluchače a čtenáře seznámit s tím, co by je součástí jejich minulosti, přítomnosti a občas i představou budoucnosti. Někdo využije možnosti, které poskytuje drama, jindy jde o sladkou romantiku, fikci s odkazem na historii, použita může být i alegorie. Každý z těchto žánrů má svá pravidla a je na uměleckém vedení, nakolik je dodržuje. Nechcete li zůstat fádními, je třeba něčím zaujmout. I to lze různě. Zakomponováním humoru, satirou, vynikajícím výkonem interpretů, jejich úrovní, dotknutím se citlivých témat, povedeným aranžmá.  Dle úspěšnosti v dosažení výše uvedených atributů následují ekonomické výsledky, návštěvnost a nakonec i jásot při udílení cen za odvedenou práci.

  Nyní je tedy na místě otázka:,,V jaké kulturní úrovni se pohybovalo představení, v němž na jevišti dochází k vyjádření vlastní myšlenky uvedeném v prvním odstavci dnešního článku?´´. Ukazovat Ježíše jako násilníka je zvláštní pojetí historie, postiženou muslimku jako její naprostou neznalost. Způsob zasažení vědomí křesťanů je však i v téměř ateistické zemi naprosto pobuřující a zároveň ukazuje, jak moc se i díky chování vatikánské hlavy církve ztrácí úcta k historickým autoritám. Jistě, život samotného Ježíše je plný tajemství a v mnohém je idealizován, nicméně zůstává morálním vzorem mnoha lidí na celém světě. Navíc žijeme v třaskavé době, kdy tolerance míří povinně jen jedním směrem, zatímco historie je překrucována a většina politiků a v kulturní či mediální sféře pracujících ,,elit´´ nasazují kukaččí vejce do našich hnízd. Úcta sama k sobě a k vlastní minulosti je zašlapávána do země a jsme přesvědčováni, že vše dosud prožité byl omyl, který je třeba napravit a nahradit novým pořádkem nastaveným ze shora. V kontextu s tímto tedy mohlo představení vypadat avantgardně a jistě má své příznivce v řadách, v nichž excelují Moláček, Janda, mladý Novotný a jim podobné existence.

  Vytahování naší vlajky z útrob ženského lůna je poměrně složitý technický kousek hraničící se sexuální úchylkou a připomínající umění thajských barových tanečnic, které jsou schopné míčkem na stolní tenis vyslaným ze stejných míst zasáhnout cíl na několik metrů. Bohužel si nejsem vědom, je li tento míček národním symbolem nějaké země, což o naší vlajce říct můžeme.  Takže pokud si dotyčná herečka chtěla do sebe cosi zasunout a poté to logicky vyndat, mohla si vybrat cokoliv jiného a nemusela s tím chodit na jeviště. Možná bylo cílem přenést se do barů v daleké Asii, nicméně teleportace se nezdařila. Urážet národní symboly se v jistých kruzích stalo zvykem. Ono už slovo národní ty lidi irituje, jejich přáním je žít v homogenní společnosti bez rozdílu ras. Škoda, Evropanům se podařilo díky evoluci a inteligenci dojít poměrně daleko a při povinném míchání se budou muset vrátit ve svém vývoji o mnoho set let zpět. Nechápete to? V pořádku, patříte tedy mezi tu inteligentnější část národa, jen je třeba s tím něco dělat. A hanobení státního symbolu je trestný čin, policie byla na místě a nekonala.

  Na závěr je třeba se podivit nad reakcí politiků. Na jeviště se na protest proti představení totiž dostavili členové sdružení Slušní lidé. Nic nerozbili, nepoškodili, pouze nesouhlasili s uvedením naprosto zcestného díla. Možná by stačila naprostá ignorace, zdokumentování a pokusit se záznam dostat na veřejnost s tím, aby i ostatní občané mohli posoudit, jak úchylná hra byla odehrána. Nicméně reakce odpovědných byla naprosto nepřijatelná. Napříč celým politickým spektrem, snad s výjimkou SPD, se nesla kritika na chování ,,Slušných lidí´, Moláček z ČT je nazval fašisty a v rétorice s podobnou myšlenkou pokračoval ještě dále. Nikdo přitom neřekl, že samotné představení je opravdu hloupé a nepřijatelné. Vezmeme li v úvahu chování Bangy a pár dalších při udělování Zlatých slavíků a jejich dehonestaci Tomáše Ortela, který je pravým opakem aktérů z brněnského divadla, je nyní z této sféry ticho po pěšině. Jde jen o další důkaz toho, že se měří na každou stranu jinak. Pořád nelze pochopit, proč si vše toto necháváme líbit a proč volby dopadají tak, jak dopadají. Copak politická garnitura opravdu tak zblbnula?

J3.K

Speciály

Tipy