Poznejte pasti našich supermarketů

27. 05 2016

www.inadhled.cz  Určitě to znáte. Přijdete do supermarketu s tím, že chcete koupit přesně jasné věci a k pokladně si odvážíte téměř plný vozík nesmyslů. Supermarkety totiž disponují velmi propracovanými zbraněmi, jak vás donutit k nákupu, který jsme vůbec nechtěli. Znáte pasti supermarketů? A pokud ano, jak jim odoláváte?

 

Ruku na srdce, podaří se vám v supermarketu nakoupit vždy jen to, co jste doopravdy chtěli? Pokud ano, měli byste si nechat platit za účast ve vědeckých výzkumech, protože jste naprostou výjimkou. Obchodní řetězce mají totiž velice propracovanou strategii jak vás při nákupech co nejvíce zdržet a zvýšit tak pravděpodobnost, že nakoupíte víc a víc věcí.


Útok v první linii 
První útok je připraven hned po vstupu do supermarketu a cílem jsou vaše čichové buňky. Vůně čerstvého pečiva či grilovaných kuřat ve vás probudí pocit hladu nebo alespoň chutě – a to je přesně to, čeho se market snaží dosáhnout.
Pokud máte totiž hlad, nakoupíte mnohem víc potravin než normálně. V rámci šetrného zacházení s obsahem vaší peněženky se vám proto velmi vyplatí najíst se před tím, než vyrazíte na nákupy.

Druhý útok je také hned u vchodu supermarketu. Zde vždy objevíte zboží označené nápisy „Novinka“, „Výhodná akce“ nebo „Sleva x%“. Pokud jste si takovou věc přihodili do košíku, vede nad vámi market 1:0. Uvnitř krámu byste totiž s největší pravděpodobností našli podobné zboží za daleko nižší cenu, nicméně si ho už nevšimnete, protože vy máte už v košíku přeci výhodný nákup! Navíc slevový nákup je pro Čechy přímo národním sportem, takže pro obchodníka jde o náhru na smeč.

Regálová psychologie
Zboží v supermarketech je umístěno tak, abyste museli ujít co největší vzdálenost. Nejvíce kupované položky jsou rozmístěny po celé ploše. Takže pokud si chcete nakoupit základní potraviny, musíte projet kolem spousty dalšího zboží. Velmi žádoucí je také čas od času umístění potravin změnit, abyste se nenaučili automatickou trasu mezi regály. A pak přichází ke slovu výška, v níž je zboží umístěno. Nejvíce se totiž prodává (ono se totiž POTŘEBUJE prodat) zboží ve výšce očí dospělého (nebo ve výši dětských očí, pokud jde o zboží zacílené na děti). Automaticky tedy sáhnete po těchto výrobcích, aniž byste si všimli, že u země se krčí podobné zboží za poloviční cenu. Domníváte se, že supermarket musí mít díky své obrovské kupní síle všechno zboží levnější než malí obchodníci? V případě velkých značek je to pravděpodobné, ale u čerstvých nezpracovaných potravin, jako je ovoce a zelenina, to tak není. Britští ekonomové vypočetli, že nákupem na trhu lze ušetřit od 20% do 40%. O kvalitě nemluvě.

Dvě za cenu jedné
Psychologové zjistili, že hojnost vystaveného zboží vede zákazníky k větším nákupům. Proto také regály neustále přetékají nejrůznějšími potravinami a zbožím. Například podle britských statistik je průměrně 40% koupeného jídla v domácnosti vyhozeno. Pokud jste se do supermarketu na nákup vypravili i se svými ječícími potomky, nemohli jste marketingovým specialistům udělat větší radost. Visí-li vám na každé ruce škemrající dítě a vy se marně pokoušíte po manželce rozluštit seznam a zjistit, co jste to měli vlastně koupit, tím posledním na co myslíte je přepočítávání cen zboží. Očima postřehnete ceduli, která vám oznamuje, že za 1kg zboží zaplatíte poloviční cenu a jen blázen by si nechal takovou příležitost ujít. Nicméně už si neuvědomíte, že se to týká zboží, jako je například špenát, který obvykle po kilech nekupujete a vlastně ho ani nejíte. Sápete se po dvou košíčcích borůvek, které jsou za cenu jednoho? V tomto případě je jediným bonusem jedna umělohmotná krabička navíc a dobrý pocit, jak jste výhodně nakoupili.

Pokladna 
Konečně jste se s úspěchem propracovali k pokladně. Strávili jste v obchodě sice mnohem víc času, než jste původně chtěli a máte mnohem víc zboží, než jste chtěli koupit, ale teď už máte vyhráno. Tedy vlastně skoro. Nervózně přešlapujete ve frontě a obrovsky se nudíte. Najednou vám (nebo ještě spíše vašim dětem) padne do oka stojan s cukrovinkami, nápoji či zmrzlinou. Sice jste si už nic koupit vlastně nechtěli, ale nezasloužíte si snad za tak náročný nákup alespoň malou odměnu?

Pokladní jsou také kouzelníci. Většina z vás už se nikdy na účet nepodívá, takže nezjistíte, že výhodná akce jaksi není započítaná, čárový kód je prostě dokonalým oblbovákem. A zjistíte li chybu na účtu až doma, kolik z vás by se vrátilo zpět? Při několika nákupech jsme v jednom z řetězcům zjistili až pětiprocentní rozdíl ve výsledných cenách v neprospěch zákazníků. To už vůbec nemluvíme o fintách s trvanlivostí, rekonstrukcí a recyklaci staršího masa a dalších kouscích odborníků na boj se zákazníky. Pozornost je tedy na místě. Nedejte se tak snadno oblafnout.

J3.K

 

 

 

 

Speciály

Tipy