Do motoristického nebe odešla legenda Sabine Schmitz

17. 03 2021

www.inadhled.cz   Posledních 12 měsíců lze považovat za velmi smutné a otravné období, ve kterém se dějí věci neslučitelné s dobrým pocitem. Opustila nás řada významných osobností i prostých lidí, byť statisticky nejde o tak významný výkyv proto jiným rokům.  Propaganda vytváří dojem, že valná většina těchto odešlých byla obětí covidu, nicméně pravdou je, že tu mezi námi zůstaly v nezměněném počtu i ostatní smrtelná onemocnění. A mezi nimi má výsadní postavení rakovina. Ta zaúřadovala i tentokrát.

  Přestože se motorismus stává trnem v oku, což se týká především Zelených a stran jim názorově blízkých, připadně důvěřujících bludům o oteplování planety, stále má své místo především srdcích automilců a těch, kterým pálící se benzín přináší radost. Bolest, se níž je přijímán nesmyslný a blížící se konec spalovacích motorů, které více jak století přinášely radost, vášeň a nadšení, je nesmírná. A netýká se jen pamětníků fantastických období, jejichž sportovními hvězdami byli Fangio, Rindt, Fittipaldi, Stewart, Lauda, Hunt, Senna, Prost ale i těch, kteří se narodili až v době Schumachera a Vettela. Nelze vyjmenovat všechny hvězdy z mnoha motoristických odvětví, nejen Formule 1 je výkladní skříní, patří sem i rallye, vytrvalostní závody a plno daších disciplín. 

  Tak, jako existují legendy držící volanty nejrychlejších závodních vozidel, tak i některé okruhy, tratě a závody jsou něčím naprosto výjimečné. Naprosto speciální postavení mají Velká cena Monaca, Rallye Dakar (kdysi Paříž-Dakar), 500 mil Indianapolis, 24 hodin Le Mans. Z tratí jsou poté proslulé okruhy jako Monza, Spa Francorchamps a pár dalších. Přesto existuje ještě něco, co připomíná motoristickou nirvánu, kde nemůže chybět téměř žádná automobilka a v blízkosti má své dílny řada světových automobilových výrobců.

  Nejrychlejší jednosměrka na světě, přes 20km dlouhý a velmi nebezpečný Nürburgring - Nordschleife, nazývaný Zelené peklo. Kvalitní asfaltový povrch, dlouhé rovinky i nádherně namotané zatáčky, horizonty a převýšení, také minimální únikové zóny. O tom se přesvědčil nejen Niki Lauda, který na Ringu málem uhořel, ale i plno dalších. Kdo tu nejel, nemůže říct, že za volantem zažil všechno. Tato trať je přístupná jak profesionálům, tak i amatérům, testovacím jezdcům. Také speciálům, civilním autům i motocyklům, záleží na tom, o jakou akci se jedná. A nejprestižnějším podnikem je 24 hodin trvající závod. Jeho absolvováním si řada lidí plní svůj závodnický sen, z našich jezdců se v posledních letech účastní Milan Kodídek, který každoročně usedá za volant porsche a účastní se i celé série VLN.

  Nordschleife má však i svou královnu. Tou se stala půvabná Sabine Schmitz. Narodila se 14.5.1969 a velkou část života prožila v Adenau, což je v podstatě místo hned za svodidly proslulého okruhu. Vzhledem k vystudovanému oboru hotelnictví provozovala restauraci a nabízela ubytování především nadšencům, kterým Nürburgring učaroval. Ona sama se stala součástí vybrané společnosti, když v letech 1996 a 1997 byla členkou posádek, které 24h Nürburgring vyhrály. Později se ještě 3x umístila v první desítce (2008, 2011 a 2012).

  Na trať se však dostávala i jako majitelka a řidička vozidel Ring Taxi, která za úplatu vozila odvážné pasažéry na místech spolujezdců po okruhu. Není moc lidí, kteří by s ní udrželi tempo a jen výjimečně ji někdo předjel. Ona však jela pravděpodobně v plně obsazeném BMW M5.  Sabine vystupovala i v legendární pořadu Top Gear, kde ukázala svůj smysl pro humor. Přijala sázku, při které se snažila pokořit proslulý okruh v dieselové dodávce Ford Tranzit pod 10 minut. Nevyšlo to jen těsně. Jen pro informaci, rekord drží momentálně mezi ,,civilními" vozy Mercedes AMG GT Black Series s časem 6:43. Berme to však tak, že pro běžné smrtelníky je čas pod 8 minut spíše snem a zajet ho znamená trať pořádně poznat. Což na Nordschleife  musíte najezdit minimálně sto okruhů. Výborní řidiči to mohou zvládnout i o pár sekund rychleji, potřebujete však výkonné auto a velké množství odvahy a umění.

  Královna Nürburgringu už své dovednosti, znalosti, úsměv a šarm ukazovat nebude. Dne 17.3.2021 podlehla po dlouhém boji onemocnění nejzákeřnějšímu, tedy rakovině. Zbytečně brzy, protože zdaleka ještě nedosáhla věku, ve kterém odejít je normální. Její zářivý úsměv, smysl pro humor a radost, kterou rozdávala, bude milovníkům Zeleného pekla chybět. Sabine, RIP a děkujeme za to, že jsi tam s námi byla. 

 

Jindřich Kulhavý

 

 

 
.