V zimě prostě sněží, ale…

6. 01 2019 | www.inadhled.cz     Sněhová nadílka přidělala řidičům opět vrásky na čele. Nebývá to už často, ale občas se holt stane, že to bílé šílenství navštíví nejen naše pohoří, ale objeví se i ve městech. Vzápětí nastává chaos a mnozí řidiči radši ani nevyjíždějí. Někteří z nás si přitom dobře pamatují dobu, kdy náhon na všechna kola byl výsadou pouze terénních automobilů a zimní pneumatiky nadstandardním luxusem. Přesto se jezdilo o stošest.

  Doba se mění a automobiloví výrobci již dávno pochopili, že čtyřkolka u manažerského sedanu není něčím, co by ji degradovalo.  Poháněná všechna kola mají už dokonce i kdysi chráněné supersporty, což z nich však v žádném případě nedělá novodobý sněžný skútr. Naopak nejhorší kombinací při nutnosti vyjet na sníh je auto s automatickou převodovkou, velkým výkonem a kroutivým momentem s náhonem na zadek a s širokými letními pneumatikami. Takové vozidlo je natolik na sněhu neovladatelné, že ho ani nevyndávejte z garáže, ztrapní Vás i koloběžka. Ani výše uvedený supersport neničte, i v případu obutí na drahé zimní pneu jeho výkon neukrotíte, navíc nízká stavba jej předurčuje k tahání břicha po zmrazcích a zbytečnému riziku poškození spodku a plastových spojlerů.

  Vše ostatní však používat lze. Dobrý zimní vzorek je akutní potřebou a pamatujte, že čím užší pneumatiky ve sněhu máte, tím lépe a Vaše šance na pohodové absolvování cesty závějemi se zvyšují. Čtyřkolka z Vás navíc udělá často většího hrdinu, než jste, zvláště máte li sofistikovanější moderní typ. První model BMW X5 třeba není žádný zázrak.  Pamětníci mohou oponovat tím, že kdysi s žigulíkem dovybaveným pytlem cementu v kufru na hory také jezdili a mají pravdu. Dosud někdy nechápeme, co jsme za bývalých podmínek dokázali. Nicméně technika výrazně pokročila, tak proč toho litovat. Už není třeba do kopců couvat s předokolkami, také majitelé škodovek stodvacítek válcující kdysi na sněhu konkurenci by nyní náskok díky technice ztratili.

  Daleko více se však změnily podmínky pro práci silničářů. Vynechme proslulou Ťokovu dálnici D1, jejíž stav není úplně zaviněn neschopností ministra dopravy, ale spíše jejím vytížením a dlouhodobou neochotou najít souběžné řešení trasou přes Hradec Králové. Uklidit D1 při provozu v zúženích je nad lidské síly a zastavit tam kvůli odklízení sněhu provoz nelze. Opravit se to musí, spíše udivuje jistá nesystematičnost ve vykonávané rekonstrukci. Kdyby dotace jdoucí do golfových hřišť, nesmyslných cyklostezek a Agrofertu šly do budování dopravní infrastruktury, byla by síť dálnic hustší a jedna větev by vedla rovnou směrem na Ostravu či Olomouc. Průjezdnost déjedničky by se zlepšila a i v době sněhových přeháněk by se na ní dýchalo jistě lépe.

  Kdo navštívil v posledních dnech hory, byl šokován absencí techniky především na silnicích mimo hlavní tahy. Například na Liberecku potkat silničáře mimo města byl tak trochu zázrak a obyvatelé horských vesniček a návštěvníci hor se potýkají dosud s naprosto neupravenými silnicemi. Hluboké koleje v neodstraňovaném sněhu způsobují řadu škod na vozidlech, poházené kryty motorů nejsou ničím neobvyklým. Vyjet do kopců je pro mnoho méně zkušených řidičů tvrdým oříškem a ani auta nabitá elektronikou ovládající prokluzování kol pří přidání plynu či brzdění někdy nedokážou nástrahy počasí eliminovat. Přestože se zlepšily prognózy počasí a silničáři mohou s předstihem tušit, kdy začne padat, ani tentokrát to nezachytili včas. Nelze jim však jen křivdit, když už sedí za volantem svých strojů, odvádí skvělou práci.

  Řidiči vozidel mají společně s piloty odklízecích pluhů jednoho společného nepřítele. Tím je úředník.  Především ve městech způsobili tupci sedící na radnicích obrovské komplikace každému, kdo používá  vozidlo. A v případu napadnutí sněhu se to projevuje ještě více. Na mysli máme retardéry, vystouplé pruhy, ostrůvky a betonové zábrany všech druhů.  Všechny tyto umělé překážky se stávají rázem buď neviditelnými, nebo v případě problému likvidačními pro nejedno vozidlo. Vynechme nenáviděné vyšší podélné pruhy, které i v létě srazí nejednoho motorkáře na zem, ty mohl vymyslet opravdu jen debil, ale především ostrůvky všech možných konstrukcí dělají vše proto, abyste si utrhnuli nápravu, zničili kolo či nárazník. Tam, kde jste dosud řešili krizovou situaci vyhýbacím manévrem, nyní prostě nabouráte. Pro silničáře jde samozřejmě také o problém, musí se se svou radlicí vyhýbat překážkám a ne všude se vejdou. Navíc takový vytržený obrubník nepatří zrovna k oblíbeným předmětům na silnici.

  Obsazování radnic lidmi, kteří často vůbec netuší, o čem budou rozhodovat, jejich neodbornost a stranická příslušnost jsou většinou varováním. Nemůžeme od Zelených a jejich derivátu Pirátů chtít, aby pochopili nesmyslnost snahy zlikvidovat osobní dopravu. Abychom nevinili jen členy těchto dvou stran, blbce najdete napříč celým politickým spektrem a trendem poslední doby je lidem brát veškerou radost. Omezování ve všem a podceňování schopností naší rasy vede k její degeneraci. Přestože se automobily staly součástí našich životů a nárůst jejich počtu vyžaduje širší dálnice a průjezdnější komunikace, idiocie úředníků nabobtnala úplně stejně a zavinila protichůdné uvažování. Utemování všech škvír, kterými by se dalo projet, se stalo zásadní normou dopravních ,,expertů´´ na radnicích. A napadnuvší sníh to opět potvrdil. Ano, sníh prostě v zimě padá, nicméně problém výše uvedený z něj dělá ještě větší zlo. Ostatně ,,moderní úpravy průjezdnosti profilů komunikací´´ mají za úkol nám řidičům život otrávit. Nesmyslné řeči o bezpečnosti, ekologii a urbanistice jsou pouhou zástěrkou ukrývající nadšení, když se úředníkům podaří naštvat zbytek občanů. A že se jim to daří.

J3.K

Autor: Administrator

Diskuse