Právě se nacházíte:

Doby se mění…

10. 12 2014

  Pokud se ti o trochu dříve narození vrátí ve svých vzpomínkách do svého mládí, jistě si uvědomí, jak moc se změnily dětské sny, přání a záliby za posledních 40 let.

  Zapátrám li ve své paměti, vybaví se mi tehdy probíhající výměny obalů ze žvýkaček, především těžko dostupní Donaldi byli ceněným zbožím. A podobně jakýkoliv jiný podobný žvýkačkový artikl dostávající se k nám nějakým způsobem zpoza západních hranic. Také barevná skleněnka byla králem mezi kuličkami a jejich nedostatek jsme často doháněli rozebráním ložiska plného aspoň těch lesklých kovových.

  Dalšími sběratelskými kousky byla céčka, jednoduché plastové nesmysly k ničemu, o to více žádané. Dále třeba fotografie z prostředí tehdejší Formule jedna, šlo přeci o dobu, kdy každý pilot, který se usadil do pojízdné rakve, byl ceněným hrdinou zlatého věku těchto závodů. Lauda, Hunt, Petersson, Ickx a další legendy se vkrádali do našich snů. Podobně poskytovali přední fotbalisté a hokejisté svou existencí a tím, že se občas podařilo sehnat jejich plakáty, možnost provádět složité výměnné obchody.

   Jiným středem zájmu byly figurky indiánů, mini modely vysněných aut, angličáků od Matchboxu, známky, z nichž ceněné v našich očích byly ty zahraniční. Také obaly od čokolád. To vše doplňovala hudba z prvních kazeťáků, ABBA, Boney M, Kiss, Smokie a plno dalších skupin a interpretů, jejichž tváře na nás koukali z velmi žádaných dvoustránek z pašovaných zahraničních plátků. Kdo by tenkrát netoužil po plakátu z časopisu Bravo. A koho zajímá podobný časopis dnes?

  Co dělají nynější mládežníci? Mají podobné zájmy? Doba jde dopředu dlouhými kroky. Komunikační technologie přebíjí vše, co jsme znali. Klasické nahrávky jsou vytlačeny hudebními klipy, časopisy přetékají obrázky sportovních hvězd, umělci všech žánrů, není třeba být sběratelem, stačí jít a koupit. Žvýkačky se prodávají v krabičkách, takže se vždy krátkodobým středem zájmu stávají kartičky s kýmkoliv a podobné fígle, kterými se snaží někteří výrobci podpořit prodej svých produktů. To však platí jen pro ty menší, ve dvanácti už kluci zabývají modely všech předních automobilek a jejich cenami. Z virtuálních her se naučili je i řídit, nemají problém se projet New Yorkem, ve kterém nikdy nebyli. A když se ve dvanácti na poli posadili za volant skutečného auta, neměli problém odjet. Holky se vyznají v kosmetice, módě, a hlavně…ve 12ti už se chovají ke klukům tak, jako kdysi sedmnáctileté. Navíc tak i vypadají.

  Doba se v některých směrech žene dopředu, přesto lze říci, že dřívější generace byla dříve samostatnější, dokázala se lépe zabavit a realita byla jaksi jiná. Jednodušší v nárocích, rizika ze světa internetu nahradila část těch, které nám hrozila v lesích, na stromech a u rybníků. Jaká z nich byla nebezpečnější, to už nechám na Vašem posouzení. Jisté ale je, že plno věcí je jinak.

J3.K