Právě se nacházíte:

Ekologická…

4. 07 2017

   www.inadhled.cz   Výroba odpadků je celosvětovým koníčkem. Samozřejmě lze tušit rozdílnost v přístupu k nakládání s odpadem, nicméně samou podstatou znečištění planety není ani tak automobilový průmysl, jako spíše vynález neuvěřitelně odolných plastických hmot, jejichž recyklovatelnost je často jaksi nemožná.¨  

  Pro původní Evropany je znečišťování životního prostředí oblastí, které se usilovně věnuje kde kdo. Většinou naprosto kontraproduktivně, o čemž svědčí neskutečně tvrdé euronormy na produkci CO2 u spalovacích motorů automobilů. Demence odpovědných úředníků je neskutečná, uvědomíme li si, že stačí pět největších nákladních lodí světa, které vyprodukují tohoto plynu stejně, jako všechna jezdící osobní motorová vozidla na světě. Jenže těch obřích ,,parníků´´  pluje po světových mořích a oceánech tolik, že všechna ta buzerace výrobců aut kolem nesplnitelných norem připomíná frašku. Což nutí automobilky ukončovat výrobu úsporných dieselových motorů, návrat k benzínovým agregátům spojeným s elektromotory.

  Vývoj hybridů a elektromobilů šel sice mílovými kroky vpřed, ale podrobnější analýza by pravděpodobně usvědčila viníky tohoto přechodu z podvádění. Výroba a pozdější likvidace baterií a zařízení k jejich dobíjení jsou náklady navíc, zároveň nefunkční baterie jsou po stránce ekologické přímo hrůzným materiálem. Také bohatá a složitá elektroinstalace vyžaduje mnoho investic navíc, další je vyšší riziko požáru, také servis se stal podstatně složitější. Doba, kdy si mechanik vystačil se šroubovákem a sadou klíčů doplněnou kladivem a kleštěmi, je pryč. Minimálním požadavkem je drahá diagnostika, optické kabely už pomocí izolačky také neopravíte. Kdysi byla největší ekologickou zátěží olejová skvrna pod vozidlem a pneumatiky zahozené v příkopu. Nyní jsou vozidla z většiny recyklovatelná, snad jen karbonové skvosty by bylo složité rozebrat a součástky pustit znova do oběhu. Tato auta však většinou stojí v klimatizovaných garážích a majitelé se na ně chodí jen dívat. To elektromobily jsou na tom hůře. Kam s polovinou tolik propagované Tesly, tedy s akumulátory při jejich likvidaci, o tom se moc nemluví. A přiznejme si, že výroba elektrického auta není levnější, než toho se spalovacím motorem. Navíc elektřina musí vzniknout, což se často děje v elektrárnách, jejichž provoz není zrovna spojen s přínosem pro životní prostředí. Což platí o všech typech mimo větrných, jejichž vzhled pro změnu dává krajinám se zvýšeným výskytem velkých vrtulí zvláštní ráz a přiznejme si, že nejsou nejtišší.

  Vynechme však kouřící vozidla, kterých v Evropě a USA díky normám jezdí už mnoho let minimálně. Podívejme se do zbytku světa. V Asii to ještě občas jde, ale v takové Africe by museli jít ekologové do kolen. Dýmající staré pic-kupy jsou detail a kapající olej bezpředmětnou závadou. Daleko horší je všudypřítomný plast, jehož množství je neskutečné. Především vynálezci a výrobci PET lahví, igelitových tašek a pytlíků, plastových kelímků a příborů, barevných umělohmotných hraček by měli jít sedět na doživotí. Zaplavené jsou jimi moře, pláže, pralesy i okolí obydlí. Problém s tímto materiálem existuje všude ve světě, ale v rozvojových zemích je díky ne zrovna pořádkumilovnosti obyvatelstva extrémní. Má dopad na ekologickou rovnováhu světa větší, než upravený software u několika desítek tisíc dieselových vozidel. Když už jsme opět u té ropy, je třeba si připomenout, že právě tu potřebují výrobci plastů nejvíce, takže místo aby poháněla vozidla, využívá se na daleko šílenější výrobu, než je benzín a nafta. Navíc své zvyky vyhodit vše za plot, nebo tam, kde se právě nacházíte, nám imigranti zatahují do relativně čisté Evropy. Neuvěřitelný nepořádek spojený s Araby a černochy se tak stává koloritem měst, ve kterých se hordy převážených ,,uprchlíků´´ usazují. A protože to jsou švábové bez základních návyků hygieny, dělají ,,bordel´´ všude tam, kde se objeví. Ostatně naši Romové jsou na tom často stejně.

  Evropská unie a OSN se zabývají malichernostmi, neřeší však zásadní záležitosti. Samorozpadající se obaly vyráběné s čistě přírodních materiálů není problém vynalézt. Je pravděpodobné, že by se přišlo i na způsob, kterým by šlo dávat vzniknout takovým hmotám, které by po pěti létech položení někde v lese změnily svou podstatu natolik, že by prostě bez následků zmizely. Jistě, jejich výroba by byla dražší, ale příroda si to žádá. Otrávené vodní zdroje, znečištěná moře a obsahy žaludků ryb jsou obrovským mementem, na které musí lidstvo slyšet. Výroba odpadků a jejich likvidace jsou obrovský byznys, který není pod kontrolou. Zapomeňme na zběsilé normy EURO 6 týkající se emisí vozidel. Jde jen o buzeraci občanů a snahu dovést postupně lidstvo k imobilitě. Daleko více potřebujeme omezit produkci plastů, které svou nezničitelností narušují ekosystém celé Země a přilehlého vesmíru. Soudruzi z NDR udělali někde chybu. A nejen oni. Pokud se něco nezmění, budeme jednou plasty vytlačeni z této planety.

J3.K.