Právě se nacházíte:

Mediální vliv….

14. 09 2014

www.inadhled.cz   Média jsou jednou z nejsilnějších a nejmocnějších sil, které vládnou světu. Spolu s politiky, ekonomy a zbrojaři ovládají svět, dokážou upravovat skutečnosti dle svých potřeb, případně dle nepříliš čestných pravidel směřovat různé vrstvy obyvatelstva tam, kam je dostat chtějí

.  Samotní novináři a reportéři se občas pohybují na hraně zákona a strachu o své zdraví. Reportáže z míst, na které by dobrovolně našinec nevstoupil, o zločinech a mafiích i z těch nejvyšších sfér, a některé další aktivity jsou často hrou o jejich vlastní bytí a existenci. Nejeden z odvážných zástupců různých zpravodajství přišel o život v bojových liniích nebo při jistě náhodně vystřelení kulce mířící na toho, kdo odhalil nějakou neplechu. Zvláště drsné jsou vraždy v přímém přenosu, které nám nyní zasílá islámská propaganda.

  To se však netýká těch, kteří pracují v zájmu některých skupin. Ať už jde o politické, ekonomické, náboženské, či jinak směřované přípomoce. Na objednávku jde v podstatě kohokoliv znemožnit. Ve správnou chvíli odstartované aféry dokážou zvýšit prodejnost umělce, zlikvidovat politika, uvolnit cestu k ředitelskému postu. Před důležitým rozhodnutím dobře utvořená kampaň často rozhoduje výsledek a všichni tušíme, kdo ji dokáže rozcupovat na kousky, má li k tomu dostatečný důvod. Naopak dobře mířená podpora a upravení skutečnosti ve prospěch dotyčného jej může katapultovat do výšin ostatním nedostupných.

  Ovlivnění veřejnosti je patrné i v kriminálních kauzách. Podání různých událostí se liší dle toho, jakým způsobem se dané médium živí. Bulvární část přináší pod bombastickými titulky přibarvené zprávy, komentáře a zaručeně odborné analýzy, neustále se vrací k činu, přímo miluje možnost vyždímat třeba i z neštěstí co nejvíce. Seriózní deníky a stanice se zabývají především fakty a většinou pro svůj širší rozsah nemají potřebu se více a nesmyslně zaobírat přihlouplými rozbory jedné události. Rozdíl mezi komercí a skutečnou žurnalistikou je znát. Bohužel většina lidí si přeje být především šokována. Ne vždy tak stojí o objektivní posouzení.

  Vybíráme li si tedy televizní stanici, novinový plátek, časopis, rozhlasovou stanici, vždy tím napovídáme něco sami o sobě. Hloubka zpráv se liší, náhled na dění ve světě také. Jisté ale je, že každý z námi vybraných provozovatelů médií je pod něčím vlivem, někomu patří, někdo jej ovládá. Chceme li se skutečně nechat někým a něčím ovlivnit, měli bychom se zamyslet nad tím, kdo se nám snaží něco podstrčit, možná se snažit sbírat informace z více směrů a až poté si udělat vlastní názor. Ne vždy mají v televizi pravdu, ne každý novinář je nezávislý. A my nemusíme věřit všemu…

J3.K