MHD v Praze bude pro bohaté?

29. 07 2020

www.inadhled.cz   Hlavní město Praha má mezi ostatními českými městy výjimečné postavení. Důvodů je k tomu více. Především svou rozlohou a počtem obyvatel výrazně převyšuje všechna ostatní. Množství státních úřadů, sídel významných firem, umístění řady vysokých škol a kulturních stánků nabízí solidní spektrum pracovních míst. Na počet lidí je navázáno i plno služeb a obchodních aktivit. Navíc je město napěchováno historickými památkami, což do něj přivádí plno návštěvníků  a výsledkem  je tak značný turistický ruch, hustá hotelová síť a množství pohostinství, barů a dalších podobných zařízení. Praha je prostě komplexní město, k němuž patří i vysoká míra možnosti využití sportovních areálů, stadionů a hal. Kdysi i bylo dost průmyslové, to pomalu ale platit přestává.

  Vzhledem k tomu, že historické jádro Prahy vznikalo již za raného středověku, kdy potřeba širokých magistrál nebyla v hledáčku tehdejších architektů, je vcelku pochopitelné, že především střed města trpí jistým nedostatkem místa. S postupujícími roky se město vzhledem ke své důležitosti postupně rozrůstalo a jeho stavitelé již byli poněkud prostorově velkorysejší. Takže se jeho součástí staly bulváry, širší ulice a volné plochy. Ovšem s nárůstem počtu úřadů, firem a turistů došlo k zastavování volných ploch, občas k zbourání dosud stojících budov a nahrazení modernějšími a rozlehlejšími. Tam, kde si dříve hráli děti či byly zelená prostranství, stojí nyní betonové monolity. Příkladem může být oblast Pankráce.  Trendem moderní doby bylo využít každé místečko k zastavění a ceny těchto pozemků vzrostly závratnou rychlostí. Ostatně o tom nás přesvědčuje i snaha postavit další komplex na minimálním prostoru na konci Pařížské ulice kousek od Vltavy, případně stavební činnost v blízkosti Nádraží Střed přímo v srdci Prahy. To vše samozřejmě přivedlo do Prahy mnoho tzv. náplav, tedy mimopražských Novopražanů.

  S vcelku nelogickou přeměnou centra z obydlených částí na kancelářské a úřední prostory se komplikuje dopravní situace ve městě. Ta se zhoršila po odchodu ODS z postu primátora a vedení města, protože po této kdysi v Praze tak úspěšné straně je město vedené politickými amatéry. Primátorka Krnáčová byla alarmující předzvěstí vstupu Pirátů do vedení města a nynější koalice je skutečnou katastrofou, podporovanou navíc i neschopným vedením řady dalších městských částí. Nelze však Piráta Hřiba vinit ze všeho, nynější situace, kdy je Praha plná především kanceláří, je důsledek rozhodnutí předchozích vedení. Město se díky tomu rozrostlo jak počtem obyvatel, tak i rozlohou. Kdysi výletní místa na kraji metropole už patří neoddělitelně k jejímu území a chcete li v sobotu navštívit okrajové části, musíte de facto dále do Středočeského kraje. Snad s výjimkou Šárky už takové místo v Praze nenajdete.

  Velká rozloha města vyžaduje určitá dopravní řešení. Ideálním bylo zapuštění části MHD pod zem, takže má Praha vcelku hustou síť metra, která se navíc plánuje rozšířit. Podzemní vlaky mají své výhody a pro řadu Pražanů jsou řešením. Ne však pro ty, kteří se při pohybu městem musí zabývat i tím, že něco převáží. Platí to jak pro náklad, tak i třeba pro rodiny s malými dětmi. Pro ty není úplně vždy vhodná ani autobusová a tramvajová doprava, takže je třeba používat osobní dopravní prostředky. To samé platí i pro ty, kteří úplně centrum nepotřebují a rádi by využívali při přemísťování se okruh kolem města. Jedete li z Vysočan na Chodov, nemáte potřebu jet přes centrum. Jenže to by musela být z hlavního města vytěsněna kamionová doprava. Neustále se opakujeme, když říkáme, že to vedení města, které nepostaví ani metr obchvatu, nemá na radnici co dělat. A když se podíváme zpět, jak dlouho se neudělalo v tomto směru vůbec nic, pak je jasné, že ODS i přes všechny možné aféry pro Prahu pořád udělala nejvíce. Bohužel se přeměnila v nevolitelný ancábl vedený Fialou a prezentovaný Novotným, takže u moci bylo poté nejdříve ANO a poté Piráti, vždy v koalici s dalšími neschopnými.

 O všech aktivitách posledních dvou vedení v oblasti zneprůjezdňování města už bylo napsáno mnohé. Začalo to speciálními pruhy pro MHD a taxislužbu. Omezují se ve světě využívané elektrokoloběžky, staví se nevyužívané cyklostezky, přibyly retardéry, zvětšily se ostrůvky a nejnovějším počinem koalice je nápad zdražit MHD. A to v nejbližších letech razantně, kdy by cena měla vzrůst o 100%. Což je pro rodiny s dětmi jezdícími do škol a pro Pražany využívající tento způsob dopravy brutální. Započítávat zvýšení platů a inflaci je de facto úsměvné. Platy se mají zvyšovat proto, aby se zlepšila životní úroveň obyvatel. Inflace je ekonomická nástroj vedoucí k tomu, aby se z lidí ,,vyrazily‘‘ peníze zpět. Pokud Praha doplácí na MHD, je to logické, nemůže chtít vydělávat na všem. Levnější MHD je úlitba Pražanům za to, že nepoužívají soukromá vozidla. Pokud bude chtít magistrát navýšit cenu jízdného, řada lidí nyní jezdících metrem, autobusem a tramvají se vrátí k autům. A protože propustnost Prahy je záměrně snižována, čas trávený v autech se prodlouží. Takže jsou na místě dvě otázky. Proč si Pražané volí do svého vedení idioty? A opravdu mají Hřib a spol dojem, že jsou pro město přínosem?

Jindřich Kulhavý

 

 

 
.