Právě se nacházíte:

Vyhledávače a obchody

15. 06 2015

   www.inadhled.cz    Internet je fenoménem posledních pár let.  Jeho existence dokázala částečně smazat hranice, změnila pohled na obchodování, zpříjemnil práci s bankami, úřady, zlikvidoval soukromou poštu a stal se zdrojem informací. Bohužel také rájem pro podvodníky, podfukáře a je výzvou pro ty, kteří jsou sice výbornými odborníky a znalci prostředí, ale vzali to z blbého konce.

  Kriminalita a riziko ztráty soukromí bylo dlouho určitou brzdou pro mnoho těch, kteří jej ignorovali. Přesto i ti podlehli a stali se uživateli vyhledávačů, internetbankovnictví, vyplňují formuláře a komunikují na sociálních sítích. Dlouho zaostávali v nákupech po internetu a aspoň v tomto oboru se drží dosud trochu zpátky. Platby kartou jsou riskantní, platit dobírkou je někdy také nepříliš bezpečné, o peníze můžete přijít kdykoliv. Vždy jsem tvrdil, že si potřebuji na vybrané zboží sáhnout, zkusit si ho, pomazlit se sním. To internet nedokáže.

  Bohužel, i obchod se mění a plno věcí už jinde, než na netu neseženete. Takže přicházíte o možnost pohladit vysněnou věc a čekáte, co Vám vlastně obchodník odeslal, v jakém stavu to přijde a bude li to kompaktibilní se zařízením, pro které jste třeba dané zboží koupili. Překvapení mohou být různá. Víte sami, jak těžké je někdy vybrat správnou košili, o botách ani nemluvím, elektronické hračce mohou chybět správné konektory, autodoplněk nemusí sednout k typu vašeho vozidla. Vše může být jinak a reklamace je často dosti komplikovaná. I přesto však obchod na internetu kvete a ne vždy lze zakázku vyzvednout na prodejně.

  Takže i v této sféře poměrně intelektuálně vyspělý člověk podlehne prostředí a okolnostem. Pokud nemusí platit kartou, omezuje riziko na myslitelné minimum a vybírá. Termíny dodání mohou být zběsilé, ale plno kousků se dá sehnat za skvělou cenu. Jen jsou v Kanadě, USA, Japonsku, Korei či jinde. Pamatujete na úvod článku? Internet smazal hranice. Aspoň v tomto případu ano.  Nejen v komunikaci, ale i v sice neosobním, ale přesto úspěšném, obchodování.  A tak vyhledávač najde prodejce, kouknete na fotografie, porovnáte ceny a nakonec kliknete do košíku a poté čekáte. Někdy den. Jindy déle, stane se, že budete doživotním čekatelem. Neúspěšným, samozřejmě. Nicméně to po čase zkusíte znovu.

  Jsou lidé, kteří si již nákup bez počítače neumí představit. Nejde jen o elektroniku, ale i o stavební materiál, šatstvo, potraviny a plno dalších produktů. Možná jsem staromódní, ale já se pořád potřebuji vyhlédnutého zboží dotknout. K nutnosti něco objednat se snižuji až tehdy, když jsem v koncích s vyčerpáním možnosti to sehnat v běžném obchodu. Čekám tedy nyní na zásilku, která by měla do 14ti dnů dorazit. Objel jsem mnoho prodejen a vzdal jsem to. Teď už však netrpělivě vyhlížím kurýra a jen doufám, že to cestou nerozbije. Přiznávám, podlehnul jsem. Ale snad jen výjimečně. Tedy doufám.

J3.K