Vzpomínka na zesnulé a nadcházející víkend

1. 11 2019

www.inadhled.cz   Nadcházející víkend je pro část rodičů a školáků ukončením podzimních prázdnin, což platí především tam, kde ředitel školy využil možnosti přidat ředitelské volno. Takže někteří stihnuli i návštěvu nějaké exotiky a vycachtání se v moři. Pravděpodobně jich nebylo moc, protože například Praha zažívala tento týden dopravní kolaps víceméně denně, jako by Pražáci místo kabátů vytáhnuli auta. Příčinou však není jen počet vozidel v ulicích metropole, ale také množství omezení a  postupně se rozšiřující nešvar v podobě vytváření neprůjezdných zón, jednosměrek a omezení rychlosti třeba na magistrále.

  Opakovali bychom se, že chybějící kompletní obchvat města vytváří na ne úplně průjezdné Jižní spojce zónu pomalého pohybu vpřed. Idiocie pražských zastupitelů dosahuje postupně stále vyšší úrovně a jednou budeme s láskou vzpomínat na horolezce z ODS Böhma a jeho kamarády lobbisty. Sice se jim za nehtíky asi zadrhnulo pár miliard, třeba při stavbě Blanky či Opencard, ale město fungovalo, mělo určitou koncepci a tehdejší radní pochopili, že když chtějí krást, musí být dostatečně produktivní. ANO později od této praxe upouštělo a Piráti asi už jen odčerpávají peníze na nesmysly a pro své kamarádíčky, nicméně zároveň stíhají totálně naštvat obyvatele hlavního města. Jejich metodika dospěla do bodu, kdy se sice zvyšuje kapacita elektrických rozvodných sítí a mluví se o ekologii, zároveň se rapidně zvyšují nájmy a přibývají modré parkovací zóny. Zatímco se už nyní zdražuje cena elektrické elektřiny a výhled napovídá, že růst bude raketově pokračovat, čímž se nejen doprava, ale i život samotný výrazně zdraží, pražští radní vsadili na možná slepou větev automobilismu a utrácí za něco, o čem vůbec netuší, jestli to kdy budeme využívat. Jisté už nyní je, že výrobní kapacita elektráren, tedy bereme li v potaz dokonce i ty uhelné dosud fungující, elektrifikaci dopravy prostě neutáhnou. Možná si to inteligentní Piráti a zbylí koaličníci uvědomují a Pražský okruh nedokončují proto, že tuší rapidní snížení počtu vozidel. Benzín a nafta se zakáže či zdaní, elektřina nebude, a kdo by pak kam jezdil? Na koni a na kole se lze přemísťovat i po polních cestách.

  Zatím však čím jezdit máme. Tento víkend bude patřit Dušičkám, tedy vzpomínce na zesnulé. I to je další důvod, proč lidé sednou za volanty a vyrazí za svými příbuznými, na hřbitovy a do květinářství. Od 1.11. platí povinnost za určitých okolností a na některých komunikacích již obout zimní pneumatiky. Odborníci od Michelinu tvrdí, že zimní pneumatika má lepší vlastnosti než letní pouze ve dvou případech. A to na sněhu a na ledu. Je prý naprostým nesmyslem, co nám léta tvrdí, tedy že pod +7°C je letní pneu nevhodná. Pokud jste si to někdy na bezpečném místě vyzkoušeli, pak jim dáte za pravdu. I kolem nuly jsou prostě letní gumy stabilnější a při brzdění účinnější. Jenže riziko námrazy a napadání sněhu je s listopadem vyšší, takže většina poslechne znalce z televize i zákonodárce a tento víkend již vyjede na méně oblíbených zimákách. A protože jsou ty Dušičky, bude provoz o něco hustší, a tak je správný čas na zvýšení pozornosti, protože nikdo z nás nechce být trvalou součástí hřbitovní komunity jen proto, že podcenil vlastnosti pneumatik. Navíc tehdy, když má být až 15°C. Vézt si věnec na svůj vlastní hrob je tak trochu morbidní.

  Ono vůbec pohřebnictví je zvláštní oblast lidského bytí. Někdo považuje návštěvu hřbitova za povinnost, kterou vzdává úctu těm, kterým je to úplně šumák. Většinou se tak činí proto, aby okolí neřeklo. Zvláště oddaní pozůstalí pak považují hrob za jakousi obdobu zahrádky. Egoisté si staví výstavní hrobky ještě za svého života a některé připomínají malé paláce. Přestože zvyk mít výstavní pomník připomínající velikost a bohatství zesnulého od dob egyptských pyramid trochu ustoupil, mramorem vykládané stavby jsou někde skutečně skvostné a může se zdát, že se do nich nebožtíci ještě za života těšili. Projdete li se po hřbitově a pozorujete li třeba letopočty narození a úmrtí, přemýšlíte o tom, proč, kde, kdo a jak žil. Přestože budete realitě na hony vzdálení, pro některé jedince jsou tato místa démonickými a přitažlivými. Ponurá podzimní scenérie dokáže rozproudit fantazii a očarovat i umělce či fotografy.

  Dost však ponurosti. Možná je fakt lepší zůstat živým a na mrtvé si pouze uchovat vzpomínky, a pokud možno, ty nejlepší. Nemá cenu se zkoušet vracet někam, kam už se dostat nelze. Naším životem projde mnoho lidí, kteří pro nás něco pozitivního znamenali, také plno těch, které bychom nikdy poznat nechtěli. Na ty druhé zapomeneme rádi, těm milým věnujme tedy občas vzpomínku. A jste li vyznavači hřbitovů a nepatříte k těm, pro které je příjemnější vědomí, že po nich zůstalo něco více, než jen urna s popelem, a nechají se radši někde rozprášit, zaneste na hrob květinu a doma zapalte svíčku. Nedbejte na řeči o uhlíkové stopě, jde o stejnou ptákovinu, jako aktivita pražských radních budujících elektrorozvody pro statisíce nikdy nevyrobených aut. A hlavně jezděte opatrně. Vše souvisí se vším.

J3.K

 

Diskuse

.