Okénko - Právo v kapse - Cyklisté

22. 06 2021

www.inadhled.cz  Jak jistě víte, dle nového zákona jste povinni při předjíždění cyklisty udržovat odstup 1.5 metru. Celá tato taškařice vyvolává řadu otázek, kterých je už tak i bez milovníků kola vcelku dost. Ovšem to, co jsou schopni vymyslet naši zákonodárci, je někdy výsměch lidské inteligenci. Zdá se, že covid zasáhnul mozkové buňky i těch, kteří se tu snaží vytvářet sterilní prostředí.

  Cyklistiku jde spíše než za způsob denní přepravy považovat za volnočasovou aktivitu. Stejně, jako lyžování, winsurfing, kolečkové brusle či třeba procházky se psem. Pokud bychom to brali skutečně reálně, je kolo zastaralý dopravní prostředek, jehož využití je prostě především sportovní. Ve městě, jako je třeba Praha, je navíc cyklista nebezpečnou brzdou provozu a jeho pohyb na silnici je pro ostatní jeho  účastníky víceméně nežádoucí a nebezpečný. Jízda po chodníku patřící do repertoárů cyklomaniaků ohrožuje chodce, na silnici se zase motají pod kola automobilů, zapadají do kolekních žlábků a ještě při výšlapu na Petřín mohou umřít na nedostatek kyslíku.

  Přesto jim jsou poskytovány výhody v podobě cyklopruhů. Ty jsou však budovány v rozporu s legislativou, protože třeba na Novovysočanské nemůžete cyklistu objet s 1.5metrovým odstupem, aniž byste přejeli přes plnou čáru do protisměru. Tedy v případě, že by tam někdy nějaký jel. Pravdou je, že v době covidové se množství dealerů jídla a podobných služeb používajících kola zvětšilo, což je dané tím, že řada lidí neměla na benzín a město se stalo průjezdným. 

  Jak bylo již uvedeno, cyklistika je především volnočasová aktivita a patří do přírody. Budování cyklostezek mimo města je sice extrémně drahá záležitost, nicméně pokud odvede cyklisty ze silnic, je to ještě v pořádku. Ovšem vytváření městských cyklopruhů pro pár desítek dobrodruhů je naprostá ignorace potřeb města. Je vidět, že určité řepáctví v podobě nominace mimopražských do funkce primátora má neblahé důsledky v podobě maloměstského uvažování.

  Jestliže Hřib ve své rodné vísce jezdil od malička tátovi pro noviny na kole, pak nemůže chtít, aby se to samé dělo v metropoli. Ostatně stejné požadavky, jaké mají majitelé silničních šlapadel, by mohli mít třeba i majitelé koní. Jde též o zastaralý dopravní prostředek, který se stal volnočasovou aktivitou, ale na koni se dá na Václavák dojet také, tak proč nemít koňopruh. A poté inlinepruh, skateboardstezku či koloběžkomagistrálu, běžkařskou stopu? Zvýhodňování hrstky cyklistů je prostě kontraproduktivní. Až pojedete za autobusem, který před sebou potlačí cyklistu tvrdošíjně se držícího pruhu, nejlépe co nejdál od chodníku, pochopíte, proč se v Praze dělají špunty všude tam, kam oko primátora Hřiba dohlédne. Bohužel magorů kolem něho podobně postižených je více, takže představa, že si na lavičce před magistrátem pochvalují, jak dobře jim to vládnutí jde, jde hrozná. Takový partička A je to.

 

Jindřich Kulhavý

 
.